La gestió dels perfils i les aplicacions per buscar feina marcan la diferència

Donat el context de crisi actual, de fallida empresarial i destrucció d’ocupació a què ens enfrontem cada dia, la situació laboral no és fàcil ni per a treballadors ni per a emprenedors.

Davant de tanta adversitat, les xarxes socials professionals són una de les opcions més interessants que emprenedors i professionals independents tenen al seu abast per trobar nous socis, trobar perfils d’interès per contractar dins d’una àrea o, tan sols, fer-se visibles en els cercadors en el moment de trobar feina.

Però la recerca de socis o d’ocupació no és l’únic objectiu d’aquestes plataformes. Com que són xarxes socials, disposen de diferents eines i serveis per tal de complementar les relacions entre els usuaris: des de fòrums de debat fins apartats on se’ls pregunta als experts, o la publicació d’esdeveniments professionals.

Consumer Eroski ha realitzat una prova d’ús de tres xarxes socials professionals que compten amb versió en castellà i amb serveis orientats a aquest mercat. Aquestes xarxes s’han provat des de la perspectiva d’un usuari mitjà per tal de determinar les avantatges i inconvenients derivades del seu ús habitual. Les seleccionades són: LinkedIn, Xing i Viadeo.

Característiques comunes

Aquestes plataformes es caracteritzen per la gestió i organització del perfil, així com la gestió dels contactes. Completar el perfil és un dels aspectes més importants en les xarxes socials professionals, ja que és la condició que determina que altres persones accedeixin a valorar l’usuari en la seva justa mesura i que aquest pugui rebre ofertes de treball interessants o bé que sorgeixin oportunitats de nous negocis.

El millor per a …
  • Organitzar el perfil: LinkedIn
  • Serveis orientats a la comunitat: Viadeo
  • Gestionar la privacitat: LinkedIn
  • Gestió d’ofertes de treball: Xing
  • Compte Premium més econòmica: Viadeo

Les xarxes socials professionals analitzades disposen de comptes gratuïts i comptes Premium. Els comptes gratuïts es diferencien en el nombre de funcionalitats disponibles, així com per diverses limitacions en l’ús de la plataforma. D’aquesta manera, enviar missatges a qualsevol usuari de la xarxa, fer una recerca més àmplia o saber qui ha visitat el perfil, són capacitats que solen estar només disponibles per a usuaris Premium.

D’altra banda, els contactes es poden gestionar de forma independent i es permet accedir al llistat complet de contactes afegits, així com als de segon i tercer nivell per facilitar la localització de nous usuaris que siguin socis, companys o amics. No obstant això, és l’apartat de comunitat el que ofereix majors oportunitats per ampliar una xarxa de networking, ja que els usuaris poden accedir a fòrums de debats o esdeveniments amb participants que es trobin fora de la xarxa de l’usuari.

Finalment, un dels aspectes més comentats en les xarxes socials professionals, donada la situació de crisi, és el destinat a trobar ofertes d’ocupació. En aquest apartat, les plataformes rivalitzen de forma directa amb les pàgines de cerca d’ocupació més populars, amb l’avantatge de disposar de més recursos per a la gestió del perfil i la pròpia xarxa de contactes des d’una mateixa plataforma.

Diferències

Tot i que aquestes característiques són comunes a les xarxes estudiades, cadascuna d’elles ofereix un extens catàleg de serveis propis exclusius i estan pensats, en general, per usuaris Premium. Per exemple, LinkedIn disposa d’un sistema per enviar i rebre missatges de qualsevol usuari de la xarxa social, anomenat InMail, mentre que Xing i Viadeo disposen de serveis similars però organitzats i pensats de forma diferent, com més endavant s’explicarà.

En l’apartat de contactes, Viadeo el enfoca com una manera de tenir un major control sobre el llistat de professional de cada usuari, i LinkedIn proporciona eines que permeten la importació i exportació dels contactes a altres formats i plataformes. Per la seva banda, Xing només permet l’exportació a determinats formats, com l’agenda de contactes de l’iPhone, si bé no és possible importar contactes des d’altres plataformes.

L’aspecte de comunitat és un dels més treballats a Viadeo amb diversos apartats que van des de la publicació de fòrums de debat i esdeveniments, cosa de la qual també disposen LinkedIn i Xing, a la compartició d’enllaços amb articles d’interès per a la resta de la xarxa de contactes.

No obstant això, les seccions d’ocupació de LinkedIn i Xing disposen de complets apartats d’ofertes inserides per les empreses de selecció de personal més conegudes. Viadeo, tot i disposar d’un apartat més descuidat, ho compensa amb una àmplia oferta de formació orientada a trobar centres d’estudis per cursar màsters, així com amb la publicació gratuïta d’anuncis classificats per temàtiques que permetin cercar socis, distribuïdors i oferir serveis

Recomanacions

Aquestes plataformes, a diferència d’altres xarxes socials dissenyades per a l’esbarjo i l’oci, s’han de gestionar de manera exclusiva per a un ús professional, sense barrejar assumptes personals o de lleure a les mateixes. D’aquesta manera, la gestió de contactes ha d’estar enfocada a ampliar la xarxa de contactes professionals i s’ha de fer amb criteri professional.

Afegir centenars d’usuaris a una xarxa social no és sinònim d’un major nombre d’oportunitats d’ocupació, o nous socis: no es tracta de ser més popular, sinó més precís en la mostra de les pròpies capacitats i objectius. Un gran nombre de contactes pot suposar una dificultat per gestionar-los i intentar donar un tracte personalitzat a cada un d’ells.

Preparar un perfil professional en una d’aquestes plataformes és una tasca que porta temps, però és essencial per poder treure el màxim partit

Les xarxes socials analitzades en aquesta prova d’ús permeten omplir el perfil de forma esglaonada, de manera que no cal fer-ho d’una sola vegada. D’aquesta manera, es pot reflexionar sobre cada dada que l’alimentació. A més, és important tenir en compte que en aquestes xarxes es pot crear un perfil públic obert a cercadors. Per tant, és recomanable controlar el tipus d’informació publicada, així com les dades dels contactes.

Un altre aspecte que s’ha de valorar és el fet que les empreses de recursos humans més importants utilitzen cada vegada més aquestes xarxes per localitzar perfils que s’ajustin a una oferta determinada, ja que consideren molt valuosos els perfils professionals de candidats qualificats que no estiguin en un procés d’una recerca activa de feina.

Aquests perfils, per tant, han de contenir informació d’interès resumida sobre l’acompliment de cadascuna de les seves funcions i càrrecs, així com la inclusió de referències i recomanacions d’altres usuaris de la xarxa social que hagin actuat com a superiors, companys o socis en cada un dels llocs de treball.

Més informació | Consumer Eroski
Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s